Społeczne - Fakty Kaliskie

kontrast:
wielkość czcionki:
A- A+
Dzisiaj jest: 20 październik 2021 Godzina:
imieniny: Kleopatra, Jan

Wyszukiwarka

Formularz kontaktowy

Skontaktuj się z nami

Top 2

Top 1

Top mały 1

Społeczne

Bankructwo Neckermann Polska. 3600 Polaków za granicą

Są wyrzucani z hoteli, wzywani do zapłaty za pobyt, a w przypadku sprzeciwu straszeni lokalną policją. Wymarzone wakacje 3600 klientów biura turystycznego Neckermann Polska w ciągu jednego dnia zamieniły się w koszmar. 25 września firma ogłosiła upadłość.

Sprawa jest powiązana z bankructwem najstarszego biura podróży na świecie Thomas Cook – spółki, która była właścicielem 100% udziałów w polskiej sieci. Upadłości Neckermanna nikt się jednak nie spodziewał. Aż do wczoraj.

„Z ogromną przykrością informuję, że w dniu dzisiejszym, działając w zgodnie z przepisami polskiego prawa (…), w związku z niewypłacalnością Neckermann Polska Biuro Podroży sp. z o.o. złożyłem stosowny wniosek do Marszałka Województwa Mazowieckiego o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych (…) w celu pokrycia roszczeń klientów Neckermann Polska oraz w celu sprowadzenia do kraju wszystkich klientów Neckermann Polska pozostających obecnie za granicą – napisał 25 września na stronie Neckermann Polska Maciej Nykiel, prezes Zarządu Spółki. - Jednocześnie w najbliższych dniach Zarząd Spółki złoży do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy wniosek o ogłoszenie upadłości Neckermann Polska”.

Szok i niedowierzanie

Informacja była szokiem zarówno dla współpracowników, jak i pracowników Neckermann Polska. Do jednego z biur podróży w Kaliszu dotarł następujący komunikat:

„Dzisiejszy dzień jest najtrudniejszym dniem dla Neckermanna, jest również jednym z najtrudniejszych dni dla mnie – napisał jeden ze współpracowników kaliskiego biura podróży. – Nasza spółka była na fali wzrostu, mieliśmy 100% większą sprzedaż niż w roku ubiegłym, zaplanowaliśmy wiele działań marketingowych, wyjazdów studyjnych, nowych promocji, otworzyliśmy kilka nowych biur własnych, 70 biur omnichannel, kilka franczyz, a plany na ten rok były bardzo optymistyczne… Niestety zła i szkodliwa działalność naszych właścicieli i zarządu TC spowodowała, że wymagana była podwójna płatność za pobyty naszych Klientów (pomimo, iż opłaciliśmy już raz hotele, wpłacając pieniądze do TC ). Miejsca w samolotach mieliśmy wykupione, ale konieczność podwójnej zapłaty, a zapewne również serwisu na miejscu spowodowała, niemożność prowadzenia działalności operacyjnej. Jest mi z tego powodu niezmiernie przykro, wszyscy bowiem przez ostatni rok robiliśmy bardzo wiele, aby Neckermann wrócił na należne mu miejsce wśród najlepszych touroperatorów”.

Za granicą 3600 klientów Neckermann Polska

W chwili ogłoszenia upadłości biura na wakacjach przebywało 3600 klientów Neckermann Polska. W mediach ogólnopolskich relacjonowali, że są zmuszani do opłacenia pobytu z własnych pieniędzy, straszeni policją, a nawet wyrzucani z hoteli.

W środę Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego poinformował, że najgorsza sytuacja jest w Tunezji i Turcji oraz na Majorce. – Na szczęście nie mam teraz klientów z Neckermanna. Już dziś zdejmujemy kasetony i zamykamy siedzibę – powiedziała nam godzinę po tym, jak w mediach gruchnęła informacja o upadłości firmy właścicielka jednego z lokalnych biur podróży, która kolejny oddział swojej firmy – właśnie Neckermanna – otworzyła zaledwie kilka miesięcy temu.

- Sytuacja wyjątkowo nas zaskoczyła – przyznaje właścicielka innego biura podróży w Kaliszu. - Neckermann wydawał się być jedną z najbardziej stabilnych spółek w Polsce, w końcu był „firmą córką” najstarszego biura podróży na świecie. Wprawdzie żaden z naszych klientów nie przebywa teraz za granicą w ramach oferty Neckermanna, jednak istnieje grupa klientów, którzy zapłacili za ich wycieczki, np. w ramach oferty First Minute. Będziemy zapraszać tych klientów do nas celem znalezienia dla nich jakiejś alternatywy.

Klienci bezpieczni

Dokładnie nie wiadomo, czy i ewentualnie ilu kaliszan przebywa za granicą, korzystając z oferty Neckermann Polska. Żadne biuro, z którym się kontaktowaliśmy nie potwierdziło nam, że ma tam obecnie swoich klientów.

Część turystów już wróciła do Polski; 25 września Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego poinformował, że tego dnia powróci grupa ok. 500 osób z Turcji i Grecji, a dziś przyleci kolejnych 220 osób, tym razem z Tunezji i Egiptu; są to loty planowe. – Otrzymaliśmy już od Neckermann Polska wykaz destynacji, hoteli i turystów. Szacujemy, gdzie sytuacja jest najtrudniejsza i wymaga natychmiastowej interwencji. Na szczęście docierają do nas nieliczne sygnały o kłopotach turystów – powiedziała Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim.

W przypadku ogłoszenia niewypłacalności biura podróży zadania marszałka wynikają z nowej ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Marszałek ma uprawnienia do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki z zabezpieczenia finansowego niewypłacalnego biura. W przypadku, gdy środki z zabezpieczenia okażą się niewystarczające, ma uprawnienia do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Główna gwarancja Neckermann Polska opiewa na 25 mln zł. – Środki te przeznaczone mogą być na pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej (np. opłata za hotel i wyżywienie do końca pobytu), pokrycie kosztów powrotu i prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu do kraju turystów w przypadku, gdy organizator go nie zapewnił. Jest to również zabezpieczenie służące podróżnym, których imprezy nie zostaną zrealizowane lub częściowo zrealizowane (wcześniejszy powrót do kraju) – dodała Izabela Stelmańska.

W celu jak najszybszego zabezpieczenia turystów, urząd marszałkowski jest w kontakcie z ubezpieczycielem – Allianz Polska, a także Ministerstwem Sportu i Turystyki, Ministerstwem Spraw Zagranicznych. 

Gdzie szukać pomocy i informacji?

Urząd marszałkowski, na polecenie marszałka województwa Adama Struzika, powołał także specjalny zespół kryzysowy, który monitoruje sytuację, udziela informacji turystom i organizuje ich pobyt i powrót do kraju. W przypadku niepokojących informacji, prosimy klientów biura Neckermann Polska o kontakt telefoniczny z urzędem marszałkowskim – (22) 59 79 543, (22) 59 79 541, (22) 59 79 545.

Osoby przebywające poza granicami kraju mogą skontaktować się z Centrum Operacyjnym pod czynnym całą dobę numerem telefonu: +48 22 522 29 00. 

Dla osób, których wyjazd został odwołany dedykowany jest, czynny w dni powszednie w godzinach 8:00-16:00, numer telefonu: +48 22 563 11 00 oraz adres e-mail: .

MIK, KN, Źródło: UMWM, fot. pixabay.com

Inside Max P

Inside 2

Kategorie P

3R

4R

Poziomy Bottom

5R

Google Ads

Redakcja portalu

https://www.facebook.com/faktykaliskiepl

Kalisz, ul. Śródmiejska 36
tel. 573 950 125
e-mail: media@fundacja-reakcja.pl

Redaktor prowadzący
Anna Miklas-Pęcherz 

Redakcja telewizji

Oglądaj nas na kanale 232 i/ lub 140 

Multimedia Polska/ Vectra oraz na kanale YT

Kalisz, ul. Śródmiejska 36
tel. 573 950 125
e-mail: media@fundacja-reakcja.pl

Redaktor naczelna
Agnieszka Gierz

Fundacja Reakcja

Nadawcą Telewizji Kalisz 

i wydawcą portalu faktykaliskie.pl jest Fundacja Reakcja

Kalisz, ul. Śródmiejska 36
tel. 607 942 977
e-mail: biuro@fundacja-reakcja.pl

Prezes fundacji
Marcin Spętany

https://www.fundacja-reakcja.pl/