Aktualności - Fakty Kaliskie

kontrast:
wielkość czcionki:
A- A+
Dzisiaj jest: 16 lipiec 2019 Godzina:
imieniny: Ruta, Dziersław

Wyszukiwarka

Formularz kontaktowy

Skontaktuj się z nami

Top 1

Top 2

Top mały 1

Top maly 2

Aktualności

Tłumacz języków obcych jak współczesny nomada

Muszą nie tylko perfekcyjnie znać język obcy, ale też kulturę danego kraju, tradycje i zwyczaje. Także podstawowe zasady savoir-vivre, bo tłumacz powinien umieć zachować się godnie w każdej sytuacji. Z roku na rok liczba zleceń dla nich rośnie, bo rośnie też zapotrzebowanie na ich usługi. W miniony weekend, w ramach Regionalnej konferencji ProZ.com, do Kalisza przyjechało kilkudziesięciu tłumaczy z Polski i zagranicy.   

Najdłuższą podróż odbyli Katarzyna i Tomasz Mullerowie. Na kaliską konferencję przylecieli aż z Królestwa Tongi. Tam od roku mieszkają i pracują. Zanim trafili na niewielką wyspę na południowym Pacyfiku, biznes prowadzili w Hiszpanii. Jak sami mówią ta mobilność, tzw.cyfrowy nomadyzm, jest jedną z największych zalet zawodu tłumacza czy informatyka. - Te możliwości, które posiadamy – zdalnej pracy z każdego miejsca na świecie, sprawiają, że więcej osób decyduje się zobaczyć, jak wygląda inna kultura, jak wyglądają inni ludzie, zwyczaje, jak się żyje w innym miejscu – mówi Tomasz Muller, informatyk w Pacific Translations.

Coraz więcej osób decyduje się na taki krok, bo też i możliwości z roku na rok jest coraz więcej. - Jest to biznes, który rozwija się bardzo dobrze w skali globalnej, praktycznie co roku zwiększają się obroty w dziedzinie tłumaczeń, więc liczymy na to, że jeszcze bardziej uda nam się to rozwinąć – dodaje Katarzyna Muller.

Rozwój sektora tłumaczeń możliwy jest również dzięki ciągle nowym technologiom, bez których dziś praktycznie nie da się działać w branży.  Rafał Kwiatkowski z Biura Tłumaczeń Translax, który przygotował wykład na temat ,,Nowości w narzędziach CAT’’ czy ,,Podstaw DTP’’ przyznaje, że Polska pod tym względem ciągle się rozwija. - Idziemy naprzód dość mocno, intensywnie. Niestety mamy efekt wieży Babel, nie zaczniemy wszyscy mówić jednym językiem – dodaje.

Według organizatorki konferencji Mai Popędy sposobem na rozpoczęcie drogi zawodowej w kierunku zawodu tłumacza nie musi być ukończenie filologii. - Można skończyć specjalistyczne studia, dokształcać się z angielskiego pobocznie, robić kursy. Dzięki takim studiom można się wyspecjalizować w danej dziedzinie. Filologia jest ważna, ale jest też bardzo ogólna i kończąc studia filologiczne ciężko zostać tłumaczem medycznym czy technicznym – mówi. Uważa, że receptą na sukces jest nie tylko wyspecjalizowanie się w jednej dziedzinie, ale i wybór nietypowego języka - Jeżeli ktoś chciałby być tłumaczem, a jest w liceum, to może warto pomyśleć o mniej spotykanym języku niż angielski. Teraz na filologiach można się uczyć języka czeskiego, portugalskiego i wielu innych. Na pewno później jest łatwiej na rynku, jest mniejsza konkurencja - dodaje.

Myśląc o takiej ścieżce kariery zawodowej, trzeba jednak pamiętać, że tłumacz to nie tylko znakomita znajomość języka obcego. W pierwszej kolejności należy doskonale posługiwać się językiem ojczystym, a potem poznać kulturę danego obszaru językowego.  - Tłumacz powinien znać zarówno historię, jak i kulturę danego obszaru językowego. Powinien znać tradycję, zwyczaje, tak żeby unikał wszelkich możliwych faux pas, które można popełnić w trakcie wykonywania tego zawodu, a tych faux pas może być naprawdę dużo – ostrzega prelegent Wojciech Wiesiołek, który w sobotę poprowadził wykład nt. ,,Savoir-vivre dla tłumaczy ustnych’’. – Tłumacz musi wiedzieć wszystko: jak kogoś tytułować, jak się do niego zwracać, jak wchodzić do pomieszczenia, jak się witać, co i czy w ogóle, jeść i pić. Można popełnić naprawdę wiele gaf! I każdy tłumacz, gdyby z ręką na sercu musiał przyznać, to by z pewnością przyznał, że na swoim koncie ma ich kilka.

Konferencje, takie jak ta, która odbyła się w Kaliszu, mają na celu wymianę doświadczeń, nabycie nowych umiejętności i nawiązanie znajomości biznesowych. W spotkaniu wzięło łącznie udział 60 osób. Organizatorem Regionalnej konferencji ProZ.com w Kaliszu była Maja Popęda z firmy Langbay.

Katarzyna Krzywda, fot. Dominik Walczak

Poziomy 4

Kategorie

poziomy 3

3R

Redakcja portalu

www.faktykaliskie.pl
ul. Wrocławska 53-57, Kalisz
tel.  607 942 977
e-mail:

Redaktor portalu
Anna Miklas-Pęcherz 

Redakcja telewizji

Magazyn Miejski
ul. Wrocławska 53-57, Kalisz
tel. 62 598 47 81
e-mail:

Kierownik redakcji
Marcin Spętany

W związku z wejściem w życie zmian w prawie ochrony danych osobowych i rozporządzenia unijnego RODO informujemy, że na naszej stronie www.faktykaliskie.pl, która należy do Grupy Multimedia Polska, używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty współpracujące z nami oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą wyświetlać reklamy jak najlepiej dopasowane do Twoich preferencji. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z obowiązującymi przepisami, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami lub kliknij przycisk „przejdź do strony”. Kliknięcie opcji „przejdź do strony” jest automatycznie wyzwoleniem akceptacji powyższych zasad naszego regulaminu.

Informacje, które będą wykorzystywane:
Typ przeglądarki i jej ustawienia. Informacje o systemie operacyjnym urządzenia końcowego. Informacje o zainstalowanych plikach cookie. Informacje o innych identyfikatorach przypisanych do urządzenia końcowego. Adres IP, z którego urządzenie końcowe uzyskuje dostęp do strony internetowej klienta lub aplikacji mobilnej Informacje o aktywności użytkownika na urządzeniu końcowym, w tym o odwiedzanych stronach internetowych i wykorzystywanych aplikacjach mobilnych. Informacje o położeniu geograficznym urządzenia końcowego będą wykorzystywane.

Multimedia Polska S.A. dokłada wszelkich starań, aby niezbędne przetwarzanie Twoich danych osobowe było zgodne z przepisami prawa i nie naruszało Twoich podstawowych praw i wolności, w szczególności prawa do ochrony Twoich danych osobowych. Niniejsza Polityka Prywatności określa generalne zasady, według których przetwarzane są przez nas Twoje dane osobowe. Multimedia Polska S.A. pozyskuje Twoje dane bezpośrednio od Ciebie, ponadto ich powstanie może być skutkiem Twojej aktywności związanej ze korzystaniem przez Ciebie z naszych usług telekomunikacyjnych. W pewnych przypadkach, w ramach  prowadzonej przez Multimedia Polska S.A. działalności operacyjnej, dane dotyczące Twojej osoby mogą także być także pozyskiwane z innych źródeł. Przeczytaj uważnie zawarte w niniejszej Polityce zasady, aby zrozumieć jak i na jakich podstawach prawnych Multimedia Polska S.A. przetwarza Twoje dane osobowe. Jeśli w chwili czytania niniejszej Polityki jesteś naszym klientem musisz wiedzieć, że Twoje ewentualne żądanie zaprzestania przetwarzania Twoich danych osobowych nie spowoduje natychmiastowego zaprzestania przetwarzania i usunięcia  tych danych z zasobów informacyjnych Multimedia Polska S.A. Proces wygaszania przetwarzania Twoich danych będzie zgodny z przepisami obowiązującego prawa, a zasady tego wygaszania są zawarte w niniejszej Polityce.

Dane kontaktowe
Administrator danych osobowych
Administratorem Twoich danych osobowych jest Multimedia Polska S.A. z siedzibą w Gdyni (81-341), przy ulicy Tadeusza Wendy 7/9, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk – Północ w Gdańsku, VIII Wydział Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem: 0000238931, REGON: 190007345, NIP: 5861044881, kapitał zakładowy i łączna suma uiszczonych wkładów wynosi: 91.764.808,00 PLN Organ nadzoru ochrony danych osobowych
Jeśli masz zastrzeżenia co do sposobu i zakresu przetwarzania przez nas Twoich danych, bądź też  chcesz wnieść skargę na sposób obsługi Twojego wniosku lub żądania, informujemy Cię że właściwym organem nadzorczym w tym zakresie jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Kontakt w sprawie Twoich danych: w celu realizacji Twoich uprawnień, wyrażenia albo cofnięcia zgód oraz wnoszenia sprzeciwów, udaj się do Biura Obsługi Klienta, lub skontaktuj z infolinią pod numerem 244 244 244.